Načítám...
  1. Titulní stránka
  2. Jízda s přívěsným vozíkem

Jízda s přívěsným vozíkem

Většina řidičů jezdí s přívěsným vozíkem jen velmi zřídka a často zapomínají na to, že s přívěsem se musí řídit odlišným zůsobem než bez něj. Samotný přívěs má kvůli své konstrukci jistá omezení a na ty by se měl brát zřetel.

V opačném případě je snadné se dostat do situací, se kterými si mnozí řidiči neumí poradit, a mohou tak snadno skončit nehodou. Jeden z nejdůležitějších faktorů představuje hmotnost vozíku. Ta zásadním způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti celé soupravy, tedy automobilu s přívěsem.

Musíte přemýšlet jinak

Při samotné jízdě musí řidič neustále brát v úvahu, že za sebou má zapřažený přívěsný vozík, a to znamená mnohem větší délku než je délka samotného vozidla. Je tedy nutné si více nadjíždět, především v úzkých uličkách, a dávat pozor na různě obrubníky nebo příkopy. Menší přívěsy, které se běžně používají, bývají převážně nebržděné. Se zvyšující se hmotností nákladu bývá úměrně tomu prodlužována brzdná dráha. Ta se projevuje více, pokud máte lehčí typ osobního automobilu a brzdy vozu tak nejsou na takové zatížení dimenzovány.

Těžký přívěs také znatelně zatěžuje zadní nápravu a naopak odlehčuje nápravu přední, čímž ovlivňuje schopnost zatáčení automobilu. Pokud není vozík naložený, může se zase snadněji dostat do smyku on samotný.

Když už dojde k rozhoupání přívěsu, většinou je to v důsledku nepřiměřeně vysoké rychlosti. V takové situaci je nejlepším možným řešením pustit plynový pedál. Brzdit se doporučuje pouze, je-li to nezbytně nutné.

Zásada, na kterou by měl řidič vždy pamatovat je, že do zatáčky se má najíždět rychlostí, kterou ji chce projet. Tím se ostatně má každý řídit i při jízdě bez něj, ovšem s ním to platí dvojnásobně, protože při brzdění v zatáčce by oj vozíku tlačila do zádní části vozu, způsobila její smyk a vozík by se vzpříčil.

Na co je dobré nezapomínat

Důležité je znát nejvyšší dovolenou hmotnost přívěsu, který můžete zapojit za svůj automobil. Před jízdou byste měli provést jeho kontrolu, zejména pokud není často používán. Velmi důležitá je kontrola světel, to může zabránit zbytečným nehodám, kvůli nedobrzdění vozidla za vámi. Správný tlak v pneumatikách také vyrázně zvýší bezpečnost jízdy. 

Pokud samotný přívěs nebo jeho náklad znemožňuje výhled dozadu pomocí zpětných zrcátek, je nutné vozidlo vybavit nástavcemi, kterými si potřebný výhled zajistíte.

Přívěsy se nesmějí používat k přepravě osob a pokud není udán jiný údaj, je jeho nejvyšší rychlost zákonem stanovena na 80 km/h.

Jak náklad označit

Předměty, které lze snadno přehlédnout, například tyče, nesmí přečnívat na bocích přívěsu. Jestliže přečnívá náklad o více než jeden metr vpředu nebo vzadu, případně o 40 centimetrů do strany, je nutné ho označit pomocí červeného praporku o rozměrech nejméně  30x30 centimetrů.

Za snížené viditelnosti se musí v takových případech přidat neoslňující bílé světlo a bílá odrazka a vzadu červená odrazka s červeným světlem. Odrazky nemají mít tvar trojúhelníku a musí být ve výšce maximálně 1,5 metru.

Obuv Scholl přímo z centrálního skladu Katalytické lampy provoní i vyčistí ovzduší Vašeho domova. Accommodation cesky krumlov .